Föreningsaktuellt

Synmässan 2014
Se alla nya synhjälpmedel som säljs i Sverige på en plats nära dig. Samtliga av landets större leverantörer är samlade på samma plats och visar dig sina produkter.
Helt utan kostnad
Visningen är kostnadsfri och Svensk Syn bjuder på både fika och lunch! Synmässan är en landsomfattande turné som besöker 6 orter under hösten. Anmäl dig på www.svensksyn.se där du också kan läsa mer om synturnén.

TURNÉPLAN
23 september Umeå, Folkets hus, Vasaplan
25 september Stockholm
, Tellus Fritidscenter, Lignagatan 8
30 september Borlänge, Quality Hotel Galaxen, Jussi Björlings väg 25
2 oktober Jönköping, Jönköpings Hotel & konferens, Centralvägen (A6)
7 oktober Göteborg, Dalheimers Hus, Slottsskogsgatan 12
9 oktober Malmö, Folkets Hus, Olof Palmes Plats 1, Nobeltorget

ÖPPETTIDER
09.00–12.00 För yrkesversamma som arbetar med personer med nedsatt syn
12.00–16.30 Mässan öppen för allmänheten
Se bifogad inbjudan och www.svensksyn.se för mer information.

Glaukomföreningen Småland-Öland

har upplöst verksamheten per 31/12 2013. Överskottet 9 969 kr har i enlighet med föreningens stadgar och beslut vid extrastämma överförts tills plusgirokonto SGF donationer för att komma glaukomforskning tillgodo.

Om du vill ta del av ovanstående dokument vänligen hör av dig till Lola Bern, e-post kassor@glaukomforbundet.se eller tfn 0480-875 62.

En ny glaukomförening har bildats i Småland och en ny styrelse har rekryterats. Det innebär att de 95-tal medlemmar i Småland-Öland erbjuds medlemskap i den nya Glaukomföreningen Småland  med säte i Jönköping.

02 oktober 14:00-16:00
Samtalsträff Huddinge sjukhus
09 oktober 14:00-16:00
Informationsmöte i Karlshamn
Lokalförening: Skåne
15 oktober 14:00-16:00
Samtalsträff S:t Eriks Ögonsjukhus
28 oktober 17:00-19:00
Höstmöte i Sjömanskyrkan
Lokalförening: Göteborg
30 oktober 17:30-19:00
Höstmöte i Stockholmsföreningen

Se alla händelser

Fråga ögonläkaren Hans Eriksson om glaukom, så svarar han så fort som möjligt. Hans Eriksson arbetar som ögonläkare på Ögonmottagningen i Eksjö, och som ögonkirurg på Memira. Vi publicerar din fråga här med ett svar. Vi kan ibland behöva redigera i texten som du skriver. Får du inget svar på din fråga har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller inte gäller glaukom.

2014-09-19
Hej Jag har åter fått körkort efter tvår år med många synfältsundersökningar och massor av korrespondens med Transportstyrelsen. Vid besök hos ögonläkare fick jag frågan om jag ville ha synfältet undersökt av båda ögonen samtidigt, till skillnad från tidigare, varje öga för sej. Ett säkrare svar kunde på så sätt erhållas beträffande om ögonen kompenserade varandras bristande synfält. Vid synfältsundersökning av båda ögonen samtidigt visade det sig att ögonen kompenserade varandras bristande synfält och jag kunde på så sätt återfå mitt körkort. Kräv därför av Er ögonläkare remiss för synfältsundersökning av båda ögonen samtidigt. Alltså du kolla stjärnorna samtidigt med båda ögonen. Inte enögt. MVH Ulf
Ulf Nyström, Glumslöv

2014-07-29