Föreningsaktuellt

Riksföreningen upplöses under 2016

Svenska Glaukomförbundet har beslutat att Riksföreningen ska upplösas under år 2016.

Glaukomförbundets stora satsningar på att starta nya föreningar de senaste åren har gett resultat. För närvarande finns det 15 regionala föreningar med god spridning i landet även om några vita fläckar finns kvar.

På grund av detta finns inte längre behovet av en Riksförening utan alla medlemmar ska från och med 1 januari 2016 ingå i en regional förening.

Du som är medlem i Riksföreningen kommer att erbjudas medlemskap från din geografiskt närmaste regionala/lokal glaukomförening.

Har du frågor kring Riksföreningen, mejla info@glaukomforbundet.se

Två glaukomföreningar har bildats i Dalarna!

Dels har den tidigare vilande föreningen med säte i Falun omstartats och dels har en helt ny bildats, med säte i Mora.

Tills vidare heter den förstnämnda Glaukomföreningen i Dalarna, men den kommer troligen vid det ordinarie årsmötet i mars nästa år att anta namnet Glaukomföreningen Dalarna södra. Sammankallande i interimsstyrelsen är Anne-Marie Thulin från Mockfjärd.

Den andra föreningen heter Glaukomföreningen Dalarna norra. Sammankallande i interimsstyrelsen är Barbro Weman Bölling från Mora, i första hand fram till det ordinarie årsmötet i mars.

Anne-Marie Thulin, tel 070-516 21 05, e-post tulla35@hotmail.com

Barbro Weman Bölling, tel 072-336 13 48 el 0250-213 48, e-post barbro.weman@telia.com

Vi önskar Ann-Marie och Barbro och deras styrelser lycka till med sina viktiga uppgifter!

03 mars 17:00-19:00
Årsmöte i Sjömanskyrkan
Lokalförening: Göteborg

Se alla händelser

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkarna Hans Eriksson och Marcelo Ayala, så svarar de så fort som möjligt. Hans Eriksson arbetar som ögonläkare på Ögonmottagningen i Eksjö, och som ögonkirurg på Memira. Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare på Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Vi publicerar din fråga här med ett svar. Vi kan ibland behöva redigera i texten som du skriver. Får du inget svar på din fråga har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller inte gäller glaukom.

2016-02-05
Hej. Jag var på ett möte anordnat av glaukomföreningen i Götebotrg, där Anders Bergström hade en väldigt intressant föreläsning om olika metoder att operera ögon för att sänka trycket. Jag vet inte om det spelades in, men jag tror det vore väldigt intressant för många att få se eljes höra föredraget. Om det fins inspelat, och är möjligt stt lägga upp på hemsidan Lars Zttergren
Lars Zettergren , Tjörn

2015-11-21
Det är synd att glaukomföreningen, som gör ett jättebra jobb, glömmer oss unga som föddes med glaukom. Jag ser till exempel bara bilder på äldre människor på hemsidan. Tråkigt!
Klas,