Föreningsaktuellt

Riksföreningen upplöses under 2016

Svenska Glaukomförbundet har beslutat att Riksföreningen ska upplösas under år 2016.

För närvarande finns det 15 regionala föreningar med god spridning i landet även om några vita fläckar finns kvar. Därför finns inte längre behovet av en Riksförening utan alla medlemmar ska från den 1 jan 2016 ingå i en regional förening. Du som är medlem i Riksföreningen erbjuds medlemskap i din geografiskt närmaste regionala glaukomförening. Har du frågor kring ditt medlemskap, mejla glaukomföreningen eller info@glaukomforbundet.se

Två glaukomföreningar har bildats i Dalarna!

Dels har den tidigare vilande föreningen med säte i Falun omstartats och dels har en helt ny bildats, med säte i Mora. Den förstnämnda heter Glaukomföreningen Dalarna södra. Den andra föreningen heter Glaukomföreningen Dalarna norra.

Kontaktuppgifter finns under respektive förening till vänster!

20 oktober 17:00-19:00
Höstmöte 20 oktober
Lokalförening: Göteborg

Se alla händelser

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare på Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Din fråga publiceras här med ett svar och vi kan ibland behöva redigera i texten som du skriver. Får du inget svar på din fråga har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

Hans Eriksson från Eksjö har slutat (april 2016) och lämnat Fråga doktorn-uppdraget efter många år och mängder av frågor om glaukom som han besvarat. Ett STORT TACK till Hans för ett jättefint arbete och god hjälp till våra medlemmar!

2016-08-06
Hej och tack för tips. Jag har också märkt stor skillnad på ljusförhållanden och hur ögonen mår i olika ljus. Det är tex mycket viktigt att ha en ljuskälla bakom TV:n så att inte kontrasterna blir för stora. Mvh Lola Bern
Lola Bern, Kalmar

2016-08-01