Föreningsaktuellt

Riksföreningen upplöses under 2016

Svenska Glaukomförbundet har beslutat att Riksföreningen ska upplösas under år 2016.

För närvarande finns det 15 regionala föreningar med god spridning i landet även om några vita fläckar finns kvar. Därför finns inte längre behovet av en Riksförening utan alla medlemmar ska från den 1 jan 2016 ingå i en regional förening. Du som är medlem i Riksföreningen erbjuds medlemskap i din geografiskt närmaste regionala glaukomförening. Har du frågor kring ditt medlemskap, mejla glaukomföreningen eller info@glaukomforbundet.se

Två glaukomföreningar har bildats i Dalarna!

Dels har den tidigare vilande föreningen med säte i Falun omstartats och dels har en helt ny bildats, med säte i Mora. Den förstnämnda heter Glaukomföreningen Dalarna södra. Den andra föreningen heter Glaukomföreningen Dalarna norra.

Kontaktuppgifter finns under respektive förening till vänster!

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare på Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Din fråga publiceras här med ett svar och vi kan ibland behöva redigera i texten som du skriver. Får du inget svar på din fråga har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

Hans Eriksson från Eksjö har slutat (april 2016) och lämnat Fråga doktorn-uppdraget efter många år och mängder av frågor om glaukom som han besvarat. Ett STORT TACK till Hans för ett jättefint arbete och god hjälp till våra medlemmar!

2016-04-03
Hej! Jag har varit hos ögonläkare och hade lite högt tryck 22/23 ska ta om trycket om två år. Är nu orolig behöver jag kolla upp trycket tidigare fyller 50 i år. Kan man på något sätt ta reda på med tex något prov för att få reda på om jag har eller inte har glaukom? MVH Susanne
Susanne Vennberg, malmö

2016-02-23