Nytt från föreningarna

Glaukomföreningen Småland-Öland

har upplöst verksamheten per 31/12 2013. Överskottet 9 969 kr har i enlighet med föreningens stadgar och beslut vid extrastämma överförts tills plusgirokonto SGF donationer för att komma glaukomforskning tillgodo.

Om du vill ta del av ovanstående dokument vänligen hör av dig till Lola Bern, e-post kassor@glaukomforbundet.se eller tfn 0480-875 62.

En ny glaukomförening har bildats i Småland och en ny styrelse har rekryterats. Det innebär att de 95-tal medlemmar i Småland-Öland erbjuds medlemskap i den nya Glaukomföreningen Småland  med säte i Jönköping.

08 maj 17:30-19:30
Samtalsträff Sophiahemmet
Lokalförening: Stockholm
19 maj 17:00-19:00
Vårmöte i Sjömanskyrkan
Lokalförening: Göteborg

Se alla händelser

Fråga ögonläkaren Hans Eriksson om glaukom, så svarar han så fort som möjligt. Hans Eriksson arbetar som ögonläkare på Ögonmottagningen i Eksjö, och som ögonkirurg på Memira. Vi publicerar din fråga här med ett svar. Vi kan ibland behöva redigera i texten som du skriver. Får du inget svar på din fråga har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller inte gäller glaukom.

2014-04-12
Jag har fått besked om indragning av körkortet, pga glaukom / synfältsproblem. Jag har perfekt syn rakt fram och kan röra huvudet ! Någon som har tips hur jag ska överklaga/begära omprövning etc.?
Anders Lillje, Arboga

2014-03-10
Staffan Danielssons motion om förändrade regler för oss med synfältsbortfall har avslagits av riksdagens trafikutskott. Två partier har tillstyrkt motionen, Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Detta är en betydelsefull framgång för oss med glaukom. Men beslutet i riksdagen den 19/3 återstår. Jag uppmanar förbundet och alla lokalföreningar att skriva brev och påverka de övriga partierna till stöd för Danielssons motion, de kan förhoppningsvis ändra uppfattning inför beslutet i Riksdagen.
kenneth, sthlm